Smart tjej!

Bra Sofia! :)


Tänk innan du går ur kyrkan

Relaterat

”Varför ska jag betala kyrkoskatt till Svenska kyrkan när jag inte har något med den att göra? Jag har ju ­redan gift mig och mina barn är döpta. Jag kan lika gärna använda pengarna till något annat.”

Att vara medlem i Svenska kyrkan betyder bland annat att man kan gifta sig och döpa sina barn i kyrkan. Men när man har gjort detta då, vad gör man då?

Det är just då vissa tänker: Jag behöver ju inte vara medlem här längre, för jag har ingen nytta av det, och då får jag pengar över till annat.

Jag tror att det är många som inte vet vad Svenska kyrkan gör med de pengar de får in. Jag tror att inte många förstår hur mycket Svenska kyrkan hjälper människor runt om i världen. Många församlingar har en vänförsamling i ett annat land. Det innebär att man hjälper varandra om den andra församlingen är i nöd.

Heliga Trefaldighets församling har en vänförsamling i Afrika. Där var det en pastor som brukade cykla till de olika byarna. Hans cykel gick sönder så han fick gå i stället. Heliga Trefaldighets församling köpte en motorcykel för att hjälpa honom. Det är bara en av många saker som man kan göra för sin vänförsamling.

I Gävles församlingar finns det faddrar i olika åldrar som valt att stanna kvar i kyrkan efter konfirmationen. Vi gör saker tillsammans, till exempel träffas på Olofsgården, en ungdomsgård i stan. Vi åker även på läger. När vi träffas pratar vi bland annat om hur vi löser världens konflikter, vad varje individ kan tänka på för att förbättra något och att alla är precis lika mycket värda och har precis lika stor rätt att få leva ett bra liv. Vi sjunger, pysslar, lagar mat eller bakar tillsammans, lär känna varandra helt enkelt och blir starkare som ungdomar.

Några gånger om året ordnar även Svenska kyrkan träffar dit folk från hela Sverige kan komma och delta.

Jag vill vända mig till dig som gått ur Svenska kyrkan och dig som aldrig varit medlem. Har du någonsin varit i en kyrka förutom på ett bröllop, ett dop eller en begravning?

Du behöver inte tro på Gud för att vara med i Svenska kyrkan. I kyrkan finner man lugnet, där har man möjlighet att hitta sig själv. Du väljer vad du vill delta i, alla har en fri vilja.

Jag tycker verkligen att du ska tänka efter. Det är värt att ge en extra slant till Svenska kyrkan. Då bidrar du till att göra någon lyckligare. Slutligen ett tips från mig. Besök en gudstjänst. Det kan göra att du får en helt annan uppfattning.

Sofia Ross i Bomhus församling



http://gd.se/insandare/1.4426424-tank-innan-du-gar-ur-kyrkan



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback