"Jag är trött på grönsaksfanatikerna"

Blev lite lagom irriterad på en insändare i GD

"Jag är trött på ­grönsaksfanatikerna

 

 

Överallt sticker de fram sina nyllen, dessa veganer och vegetarianer som vill pracka på oss andra sin livsstil. Nu vill vissa av dem införa en obligatorisk vegetarisk dag i skolan.

Det är vidrigt och motbjudande. Vore jag elev i en sådan skola skulle jag demonstrativt bojkotta lunchen och äta pommes frites med bearnaisesås på skolgården.

Jag är innerligt trött på alla dessa grönsaksfanatiker och deras rabiata svammel. Själv kommer jag aldrig att sluta äta kött och jag VÄGRAR att äta vegetarisk mat.

Jag minns med vämjelse de äckliga vegetariska maträtter som kocken tillagade på Hotell Gillet i Uppsala när jag jobbade där.

Alla ska få äta vad de vill, när de vill och hur mycket de vill.

Bort med alla diktaturfasoner.

Larz Gustafsson, köttätare i Gävle"

http://gd.se/insandare/1.2770462-jag-ar-trott-pa-gronsaksfanatikerna

 

Hur kan man tänka så? Då är ju han precis likadan själv. Larz respekterar inte att folk vill vara vegetarianer eller veganer. Just nu är det diktaturfasoner mot vego-ätare om man ska se det så. För att få äta vegetarisk mat så måste man i skolan anmäla sig för "specialkost". Varför måste det vara special?

Jag tycker att det borde vara bra att införa en vegetarisk dag i veckan. Vegetarisk mat måste inte vara äckligt. Vegetarisk mat är som vilken annan mat som helst. Det finns vell kötträtter som är äckliga också, eller har jag fel?

Vegetarisk mat är bra för miljön, för dig själv och för alla andra. Köttproduktionen släpper ut MASSOR av utsläpp! Därför äter jag ganska ofta vegetarisk mat i skolan, och jag kan säga att den vegetariska maten oftast är bättre än den "vanliga" maten i skolan. Skolmaten är ändå av så dålig kvalitée och innehåller så mycket tillsatser och kemikalier så att man knappt vill ta i den med tång. Vi får inte välja vad vi ska ha för mat i skolan, det är inte vi som bestämmer att vi ska stoppa i oss mat fullproppad med E-ämnen.

Citat av Larz:

Alla ska få äta vad de vill, när de vill och hur mycket de vill - jag vill inte äta mat som är konstgjord eller innehåller kemikalier, har jag någon makt över det? Visst, jag kan ta med mig egen mat, jag kan köpa mat ute på en restaurang, men hur dyrt blir inte det i längden och skattepengarna som vi betalar ska bland annat gå till skolmaten. I så fall skulle man kunna göra ett avdrag för "oäten skolmat".

 

Men om Larz nu är så trött på att dessa "grönsaksfanatiker" försöker pracka på honom sin livsstil, varför försöker han då pracka på sin avsky mot dem till andra personer genom att gå till tidningarna med det? Lika illa, om inte värre tycker jag. Det har ingen som helst nytta, men det har i alla fall "påprackningen" av en hälsosam och miljövänlig livsstil.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback