Moderaterna om skolan

Nu har jag läst lite och kommit fram till vad moderaterna vill:

Man ska få betyg från årskurs 6 och betygen ska vara i fler steg än idag
Här kan jag faktiskt hålla med lite. Jag tycker att betygen borde komma tidigare, men kanske i 7:an. I sexan går man fortfarande på mellanstadiet och jag tror inte att man tar det lika seriöst med betygen då, som senare. Jag tycker även att man borde införa + och - i betygen. Ibland kan man vara aldeles på gränsen mellan två betyg, då tycker jag att det kan vara bra att se på slutbetygen. Vissa kanske behöver plugga jättemycket för ett VG och kanske inte nå ända upp, då kan man få ett bättre G eller ett VG-.

I skolan ska man ha nationella prov i svenska och matematik i åk 3 och 6 och fler nationella prov i kemi, biologi och matematik i åk 9
Jag tycker alvarligt talat att det räcker som det är. Man har nog mycket prov i nian och man har faktiskt nationella prov i femman och i åttan, så jag tycker att det borde räcka med det som redan finns. Det kostar ju faktiskt ganska mycket att skicka ut alla papper till alla klasser och det tar mycket tid för både lärare och elever.

Det ska finnas tre inriktningar på gymnasiet: Studieförberedande, yrkesförberedande och lärlingsutbildningar
Det här tycker jag det verkar som att vi redan har idag, ungefär i alla fall. Studieförberedande finns. Yrkesförberedande finns. Lärlingsutbildningar vet jag finns, även fast det kanske inte är riktigt så som de vill att det ska vara. Jag vet många som har APU på olika företag, vissa har ett år på samma företag. Men de går även i skolan några dagar i veckan.
Det jag tycker är lite konstigt är att moderaterna verkar vilja ta bort komvux. Hur ska man då kunna ta sig in i arbetslivet igen om man tex. blev med barn under gymnasietiden eller av någon anledning inte kunde göra klart det? Ibland förstår man bara inte hur vissa tänker ;)



Nu fick ni något att läsa i alla fall. Men nu ska jag kolla på True-blood. Tredje säsongen har börjat på Canal+, tur att man har en mamma och en inspelningsbar boxer ;)

Mer "Veckans tema" bloggning kommer imorgon :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback